Langkau ke kandungan utama

PENGALAMAN SEKOLAH DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DAMANSARA UTAMA.

 SMK DAMANSARA UTAMA; SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN.


Latar belakang SMK Damansara Utama



SMK Damansara Utama is a secondary school situated in Petaling Jaya, Selangor, Malaysia. Ia telah dianugerahkan status Sekolah Kluster Kecemerlangan pada tahun 2009 oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

Sejarah

Pembinaan sekolah ini bermula pada 1987 dan siap pada Disember 1988. Sekolah ini dibuka secara rasmi kepada kumpulan pertama pelajarnya pada 3 Januari 1989.


Lambang sekolah



  1. "Berfikir Asas Kebijaksanaan": dicetak dalam warna hitam, menekankan kepentingan kemahiran berfikir untuk berjaya.
  2. Padi : makanan ruji rakyat Malaysia yang menjamin kesihatan dan kesejahteraan pelajar. 
  3. Tahun 1989/1409: pembukaan SMK Damansara Utama.
  4. Obor menyala: melambangkan keberanian, ketegasan dan disiplin yang disemai di SMKDU.
  5. Daun sirih
  6. Warna lambang sekolah ialah warna bendera Malaysia.
  7. Buku, tiga bulatan dan roda bergerigi menunjukkan kesungguhan dan kegigihan pelajar SMK Damansara Utama dalam menimba ilmu hingga mencapai 


Pencapaian 

  • Sekolah Kluster Kecemerlangan Kementerian Pendidikan Malaysia
  • Anugerah Sekolah Harapan Negara - Naib Johan
  • Program Usahawan Muda(YE) memenangi anugerah Syarikat Terbaik dan Laporan Terbaik pada tahun 2010. 
  • Pencapaian Sukan; Kelas bola keranjang 2009 yang diketuai oleh Melvin Ong, Edward Kee, Jian Ming Chip, memenangi lima Trofi Kejohanan Bawah 18 dari tempoh 2007-2009

PENGALAMAN SEKOLAH: 

Pada cuti semester yang lalu, saya dan rakan-rakan dari program diploma pascasiswazah pendidikan telah hadir ke sekolah untuk menjalani khursus PQI6006: Pengalaman Sekolah. Kami diberi kebenaran oleh pihak pengurusan Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya untuk memilih sekolah untuk menjalankan khursus tersebut. SMK Damansara utama telah menjadi pilihan saya. Kami telah disambut baik oleh Guru Penolong Kanan Pentadbiran mewakili sekolah. Kami telah diberikan tempat di bilik guru untuk menjalankan pengalam sekolah kami.


Keesokan harinya, kami berjumpa dengan pengetua sekolah tersebut. kami diberi sedikit taklimat mengenai latar belakang sekolah, guru dan staf sekolah tersebut. Komposisi pelajar di sekolah terdiri daripada 30% kaum cina, 45% kaum melayu dan 25% lagi kaum india dan kami dibekalkan buku pengurusan sekolah SMKDU 2022 sebagai rujukan. Tambahan pula, kami diletakan dibawah pemantauan dan rujukan seorang guru senior yang berpengalaman mengikut bidang subjek masing-masing.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

EXAMPLE OF LESSON PLAN

 LESSON PLAN Class: DPP Class Size: 40 Time: 1 hour Subject: Physics Learning Area: 5.0 Electronics Title: Electronics Content Standards: 5.2 Semiconductor Diode Curriculum Objective (Learning Standards): 5.2.1      Describe the function of semiconductor Diode 5.2.2      Communicate about the function of semiconductor diode and capacitor as a rectifier Prerequisite knowledge: Electric charge – negative and positive. Prior knowledge/ Misconception/Learning Difficulties: Students are aware of the attraction and repulsion of negative and positive charges. Students are aware that current moves from positive to negative terminal and electron moves from negative to positive terminal. Confusion between terminal of semiconductor diode. Confusion between the movement of electrons and holes for forward and reverse biased.   Instructional Goal:  At the end of the lesson, students are able to describe the function of a se